צרו קשר
תמונה של הנגשת אתרים - כמה עובדות

על פי נתוני רשות בתי המשפט בישראל מוגשות מדי שנה כ-600 תביעות כנגד בעלי עסקים בגין אי עמידה בחובת ההנגשה. כ-50% מן התביעות הללו פונות כנגד אתרים לא מונגשים – בשל אי עמידה בתקן, ליקויי הנגשה ו/או אי פרסום הצהרת נגישות כנדרש בחוק.

מרביתן המוחלט של התביעות הללו מסתיימות בהסדר פשרה ותשלום פיצויים של בעל העסק לתובע- בשל רצונם של בעלי העסקים להימנע מתהליך משפטי יקר ומפגיעה במוניטין העסקי והאישי.

חובת הנגשת אתרים

חובת הנגשת אתרים לאנשים עם מוגבלות נכנסה לתוקפה בשנת 2017, באמצעות שורת תקנות מחייבות להנגשת אתרי אינטרנט שעודכנו תחת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

למרבה הצער החקיקה הולידה גם תופעה של תביעות אימתניות נגד בעלי עסקים שלא עמדו בחובת ההנגשה- גם אם בתום לב מוחלט, וזאת בשל קביעת המחוקק המאפשרת תביעת פיצוי בסך עד 50,000 ₪, מבעלי אתרים שאינם מונגשים כחוק, ללא הוכחת נזק.

מורשה נגישות מוסמך

מורשה נגישות מוסמך מחברת נגיש אקספרס, המתמחה בהנגשת כל סוגי האתרים על פי דרישות החוק, מספק מספר טיפים ומידע חשוב לבעלי העסקים והאתרים, להימנעות ולהגנה מתביעות:

  • חובת ההנגשה קובעת גם פרמטרים נדרשים, וחובת עמידה בתקן 5568 ברמת AA. בכל התקשרות עם מפתח/מנגיש אתרים או משווקי תוסף הנגשה יש לוודא כי ההנגשה מתבצעת על פי התקן האמור.
  • מומלץ כי ההנגשה מתבצעת בליווי מורשה נגישות מוסמך וחתומה על ידו.
  • קיימות דרישות טכניות שונות בין הנגשת האתר לגולשים ממחשב להנגשה במובייל (לגולשים ממכשירים ניידים). יש לוודא כי ההנגשה מותאמת לכל פלטפורמות הגלישה.
  • חובת ההנגשה חלה על כל עמודי האתר, לרבות המסמכים, הסרטונים, דפי המידע ויצירת קשר ועוד. יש לוודא כי ההנגשה מתבצעת על כלל העמודים והיישומים באתר.
  • בנוסף להנגשת אתר האינטרנט, במידה ואתה גם עסק פיזי- על בעל העסק לכלול באתר פרסום נגישות- מידע אודות נגישות בית העסק לאנשים עם מוגבלות (נגישות לנכים, מעלית, חניית נכה וכדומה).
  • בארגונים המעסיקים 25 עובדים ויותר יש למנות רכז נגישות, ולציין את אופן הפניה אליו באתר.
  • יש לכלול באתר הצהרת נגישות כתובה וחתומה על ידי מורשה מגישות, המאשרת כי האתר הונגש על פי חוק, עומד בדרישות התקן, ומאפשרת לגולשים לפנות, להעיר ולהאיר במידה וקיימת בעיה או ליקוי בהנגשה.
  • בהקמה של אתר חדש, גם במידה ואינו עומד תחת חובת החוק להנגשת האתר, מומלץ לבצע הנגשה של האתר כבר בתהליך הבניה, וזאת מאחר ועלות ההנגשה בשלבי ההקמה נמוכה יותר וכן בשל היתרונות הרבים שבאתר מונגש לבעל העסק.

שאלות ותשובות

קיבלתי תביעה בגין אתר לא נגיש, למרות שהמפתח הבטיח לי שהאתר כולל הנגשה. מי אחראי?

על מנת להבטיח אחריות משפטית יש לוודא כי לאחר הנגשת האתר הינך מקבל אסמכתא חתומה מהחברה או ממורשה נגישות השרות. במידה ואתרך כולל ליווי ואסמכתא כזאת יש לפנות ביחד עם מורשה נגישות השרות ולהציג את האסמכתא בכתב ההגנה.

מלבד זאת, חשוב לדעת כי בטרם תביעה, על התובע לפנות אליך ולהצביע על ליקויי ההנגשה ולאפשר לך לתקנם תוך 60 יום. במידה וקיבלת התראה כזאת, חשוב לפנות במידי למורשה נגישות השרות לבחינת ההנגשה והליקויים, להסדרתם ולסילוק ההתראה ואיום התביעה.

יש לי אתר וגם אפליקציה, האם עלי להנגיש את שניהם?

ככלל, אפליקציה מחויבת בהנגשה בדומה לאתר. יחד עם זאת, בהנחה ושתי הפלטפורמות מציעות שירותים, מוצרים ומידע זהה, ניתן להנגיש את האתר בלבד ולכלול באפליקציה קישור לאתר כמענה לאנשים עם מוגבלות. פתרון זה מספק הגנה חוקית, אולם בהיבט השיווקי הנגשה מלאה עשויה להיות נכונה יותר, להגדיל את החשיפה והמכירות של בית העסק.

האם הנגשת האתר מחייבת אותי בעלות חודשית?

ישנם נותני שירותים במגוון פלטפורמות, החל מתוספים הדורשים תחזוקה ואחסון ונמכרים תחת מנוי חודשי, המשך בתוספים קבועים שאינם ניתנים לעדכון וכלה בתוספים המאפשרים עדכון. אפשרויות התשלום והעלויות נקבעות על ידי נותן השירות.

חברת נגיש אקספרס מספקת הנגשה לכל סוגי האתרים, בליווי מורשה נגישות מומחה ובחתימתו על הצהרת הנגישות, בתוסף הנמכר בעלות חד פעמית וללא תשלום חודשי וניתן לעדכון במקרה של שינויים בחוק ובדרישות הנגישות הקיימות.

מומחי החברה מספקים פיתוח אתרים מונגשים לכל צורך או הנגשת אתרים קיימים, תוך שמירה על מבנה  האתר, העיצוב וחוויית הגלישה, והתאמה מלאה לצרכי SEO ומנועי החיפוש.

 

 

צריך ייעוץ או ליווי ממורשה נגישות לעסק שלך ?

צור איתי קשר עוד היום

"*" אינדוקטור שדות חובה

רוצה לדבר ישירות? זמין גם בנייד 052-3423747